Het vervolg
Als de opbaring geregeld is, is het tijd voor de volgende stappen in de week van de uitvaart. Hoe gaan we de wereld vertellen dat iemand van wie je heel veel houdt, er niet meer is. En wanneer en hoe gaan we het afscheid vormgeven. Vragen die beantwoord moeten worden om verder te kunnen.
De rouwkaart
De meest gebruikte manier om mensen op de hoogte te brengen van een overlijden is de rouwkaart. De rouwkaart proberen we zo persoonlijk mogelijk te maken. Dat doen we in de eerste plaats natuurlijk met de teksten die we gebruiken. Soms gebruiken we mooie gedichtjes. Soms staat er een quote of zelfs een boodschap van de overledene op. Alles kan en mag. En vaak gebruiken we een mooie foto van de overledene of van iets dat iets over de overledene vertelt.
De rouwkaart heeft twee functies. De ene functie is het informeren over het overlijden. De kennisgeving dus.
De andere functie is het uitnodigen voor de afscheidsplechtigheid. Vroeger ging dat altijd samen in één kaart. Maar tegenwoordig is dat niet meer per se zo. Er wordt steeds vaker gekozen voor een afscheid in de intimiteit van de groep mensen die er echt toe doen. Dat maakt een afscheid veel intenser en vaak waardevoller.
De mensen die je niet uitnodigt voor het echte afscheid worden soms uitgenodigd voor een condoleance voorafgaand (één of twee dagen) aan het laatste afscheid.
Vaak maken we één rouwkaart waarin beide functies zitten. Maar regelmatig maken we twee kaarten. De eerste met puur de kennisgeving van het overlijden (en soms de uitnodiging voor een condoleance) en de boodschap dat het afscheid in besloten kring zal plaatsvinden. De tweede kaart is dan natuurlijk ook de kennisgeving maar daarbij ook de uitnodiging om met elkaar afscheid te nemen in een plechtigheid.
De rouwadvertentie
De rouwadvertentie is meestal hetzelfde als de binnenkant van de rouwkaart. En dan het vaakst alleen als kennisgeving. Je kunt een rouwadvertentie in verschillende kranten plaatsen.
De lokale krant
De lokale krant komt maar eens per week uit. Vaak is een advertentie in deze krant dus een kennisgeving achteraf. En dat geeft ook niets, want alle voor jouw belangrijke mensen hebben immers een kart gekregen.
Een rouwadvertentie in een huis-aan-huis-krant kost normaal gesproken: tussen € 150,- en € 300,-.
De regionale krant
Hier in het Noorden is dat het Dagblad van het Noorden. Een advertentie in deze krant kan zes dagen in de week. Als we hier een advertentie plaatsen, doen we dat meestal op de dag dat ook de kaart bij de mensen op de deurmat valt. Alles op één dag.
Een rouwadvertentie in een regionale krant kost normaal gesproken: tussen € € 675,- en € 850,-.
De landelijke krant
Adverteren in een landelijke krant doen we voornamelijk bij mensen die ook een landelijke bekendheid zijn. Of een grootheid op hun vakgebied. Een persoonlijk netwerk kan dan zo groot en wijdvertakt zijn dat een landelijke advertentie op zijn plaats is.
Een rouwadvertentie in een landelijke krant kost normaal gesproken: tussen: € 1500,- en € 2500,-.
De condoleance voorafgaand
Soms wil een familie een afscheid in grote intimiteit. Dat kan alleen de familie zijn. Of dat en nog wat naaste vrienden. Een afscheid met mensen die er echt toe doen. Maar dan sta je ook voor het dilemma wat je met alle mensen doet die de overledene wel goed gekend hebben maar die je niet bij dat allerlaatste stukje wilt hebben.
In zo’n situatie organiseren we dan een condoleance voorafgaand (vaak een dag eerder) aan de afscheidsplechtigheid. Iedereen die daarvoor is uitgenodigd kan dan persoonlijk afscheid nemen van de overledene en ook de familie condoleren.
Soms kleden we zo’n condoleance aan met mogelijkheden om ook nog even te zitten en een kopje koffie te drinken. Maar net zo vaak is het een condoleance met doorloop. Dat betekent dat mensen binnenkomen, afscheid nemen van de overledene, de familie condoleren en weer naar huis gaan.
Het idee dat je mensen dan tekort doet, moet je meteen parkeren. Mensen komen namelijk niet voor de koffie, maar om hun medeleven te betuigen en afscheid te nemen.